W Human Design wyróżniamy trzy ważne kroki, które oddalają Cię od wszystkich autorytetów zewnętrznych i przybliżają Cię do wyrażania swojej indywidualności.
Pierwszy krok to korzystanie ze swojej strategii i autorytetu.
Drugi krok to wdrożenie swojej diety.
Trzecim jest odpowiednie środowisko.
Zagadnienie dotyczące środowisk jest bardzo złożone, można analizować je na wiele sposobów, to co przedstawię, jest dużym uproszczeniem.
Human Design mówi o sześciu środowiskach:
1. Jaskinie (selektywne i mieszane). Caves (selective, blending)
2. Markety/ Rynki (wewnętrzne i zewnętrzne), Markets (internal, external)
3. Kuchnie (mokre, suche), Kitchens (wet, dry)
4. Góry (aktywne, pasywne), Mountains (active, passive)
5. Doliny (wąskie, szerokie), Valleys (narrow, wide)
6. Brzegi (naturalne, sztuczne), Shores (natural, artificial)
Oto przybliżona charakterystyka każdego ze środowisk:
To przede wszystkim metafora bezpieczeństwa. Miejsce, w którym jesteś, musi powodować w Tobie poczucie bezpieczeństwa. Kolor 1 zawsze naznaczony jest strachem. Jeśli posiadasz kolor 1, oznacza, że nie jesteś zaprojektowany, aby spędzać dużo czasu z grupą ludzi. Miejsce, w którym spotka Cię coś ważnego, nie będzie zatłoczoną kawiarnią. To raczej zamknięte przestrzenie, gdzie kontrolujesz, kto wchodzi. Potrzebujesz swojego pokoju, biura. Jaskinia zamknięta to przestrzeń z jednym wejściem, to Ty decydujesz, kogo wpuszczasz. Jaskinia otwarta to taka przestrzeń, do której wchodzą inni, a Ty widzisz, którędy. Dobrą jaskinią może być samochód.
To miejsca, w których dużo się dzieje, następuje wymiana. Nadal jest to bezpieczne otoczenie, ale w którym możemy odkryć coś nowego. To miejsce nie tylko wymiany dóbr, ale również idei. Świetnym rynkiem jest internet. Rynek reprezentuje opcje do wyboru, chodzi o dokonywanie selekcji. Osoba z kolorem 2 musi mieć szerokie możliwości wyboru. Miłość swojego życia spotkasz raczej w zatłoczonej galerii niż na samotnym spacerze w lesie. Twoje środowisko musi być różnorodne, duże miasto jest dla Ciebie idealne.
Przestrzeń kuchni to przestrzeń transformacji. Tu powstaje nowe na bazie znanych składników. To proces bardzo kreatywny. To środowisko, w którym nieustannie zachodzą interakcje. Tu powstają wynalazki. Otoczenie jest bardzo dynamiczne np. studio muzyczne. Kuchnie są wszędzie to fabryki i laboratoria. Z wytworów kuchni korzystamy na co dzień. To kuchnie stworzyły komputery. W kuchniach powstały wszystkie wynalazki współczesnego świata. Ludzie kuchni potrzebują być w miejscach, gdzie dzieje się zmiana.
Pierwsze trzy kolory to środowiska raczej miejskie, trzy kolejne to krajobrazy, tu wchodzimy na inny poziom świadomości.
Miejsca, które znajdują się wysoko, chodzi o to, aby mieć szeroką perspektywę, obserwujesz z góry to, co dzieje się na dole. Widzisz jaskinie, rynki, kuchnie. Ludzie gór w swoim środowisku będą napotykać wyzwania, będą w coś zaangażowani, a jednocześnie zależni od innych. To środowisko gdzie dosłownie jest mniej tlenu. Miejsca mocno wyeksponowane, z których widać więcej. Masz zobaczyć, czego potrzebujesz, ale niekoniecznie lubisz przebywać w tłumie. Twój mózg lepiej działa, gdy dociera do niego mniej tlenu. To jest moje środowisko i często zastanawiałam się, czy nie szkodzi mi, że mam dość płytki oddech, znów okazało się, że ciało wie lepiej. W mieście górami mogą być mieszkania, biura położone na ostatnich piętrach budynków.
To środowisko akustyczne. Miejsca, w których komunikujemy się z innymi. (wąskie) lub słyszymy dźwięk dochodzący z daleka (szerokie). Ruch przepływa obok Ciebie, miejsca, w których możesz prowadzić rozmowy, jesteś otoczony dźwiękiem, radio, telewizja. To bardzo różnorodne środowisko, w którym spotykamy obcych. To miejsca położone nisko. Ludzie dolin w swoim środowisku zdobywają doświadczenia. Ludzie dolin mogą siedzieć na zewnątrz kawiarni i obserwować ruch, który wokół nich jest, czasem ktoś przystanie, ktoś o coś zapyta, wywiąże się rozmowa.
To środowiska na granicy np. granica wsi i miasta. To fascynacja tym, co jest daleko za horyzontem. Granice istnieją wszędzie, już płot między sąsiadami nią jest. Chodzi o rodzaj perspektywy, którą zyskujemy, patrząc z pewnego rodzaju dystansu, patrząc dalej aż po horyzont. Ludzie wybrzeża są w swoim miejscu gdy spotykają na swojej drodze coś odmiennego, coś spoza ich otoczenia np. kogoś z innego kręgu kulturowego. To duża otwartość na to co odmienne.
Jak można zauważyć, w środowiskach, mniej niż o konkretne miejsca chodzi o cechy, które to miejsce posiada.
Pierwsze trzy kolory Jaskinie, Rynki i Kuchnie tworzą i zachowują naszą cywilizację. Kiedy mamy już zapewnione wygody i bezpieczeństwo powstaje pytanie co dalej. Kolejne trzy kolory Góry, Doliny i Brzegi są zainteresowane tym dalej, wchodzimy wyżej i zaczynamy widzieć inaczej, schodzimy do doliny i zmieniamy za pomocą komunikacji, a potem docieramy do wybrzeża i patrzymy już na coś, co jest nieznane poza horyzontem.